Přeskočit na hlavní obsah

RECENZE: DOMINIK DÁN (OD POPCORN)



Krásný pátek s magickým číslem třináctého, doufám, že Vám přinese štěstí nebo se alespoň stane dnem něčím výjimečným (pochopitelně jen v dobrém slova smyslu). 
Jsem tu s dalším hodnocením, tentokrát jsem o recenzi poprosila svou blízkou přítelkyni Popcorn. Vím, že čte úplně jiný žánr a tak mě napadlo, že by to byla příjemná změna... ale o tom Vám jistě poví sama, připravila si pro Vás pár slůvek na úvod. Budu ráda, když se u hodnocení budete dobře bavit nebo Vás naláká na čtení knih tohoto zajímavého autora! :)
 Kristýna

Zdravím všetkých návštevníkov tohto blogu :) 

Volám sa ,,Popcorn" a dnes by som vám chcela predstaviť autora, ktorý patrí medzi mojich naojbľúbenejších. Ešte pred tým vám však vysvetlím kto som a prečo sem píšem.

S Christin som už dlhé roky kamarátka a rovnako ako ona, aj ja som neskutočne zamilovaná do kvalitných kníh. Avšak ja čítam, myslím, dosť iné knihy a preto ma poprosila o recenziu aj z iného súdku. Konkrétne na autora detektívnych kníh - Dominika Dána.

Nebudem opisovať jednu knihu, pretože ich má viac. Skúsim vás nalákať priamo na autora a nech vôbec siahnete práve po jeho knihách.

Keď som sa dopočula o slovenskom autorovi, ktorý píše detektívky z prostredia Bratislavy, bola som dosť skeptická. Trvalo mi asi dva roky, než som mu dala šancu a aj to som bola donútená okolnosťami :).. v práci sme nemali už týždeň vôbec ľudí, tak som vedúcej zhabala knihu.

Dominik Dán je autor, ktorého vlastne nikto nepozná. Vie sa o ňom len že to je bývalý detektív, ktorý popisuje rôzne udalosti v Bratislave. Tá sa v knihe nazýva ,,Naše mesto", no neskôr prejde na klasické názvy tak, ako ich poznáme v skutočnosti. Dunaj, Líščie údolie, Karlova Ves, Dúbravka, rôzne bary, podniky, ktoré fungujú aj dnes.. 
Popisuje udalosti, ktoré sa stali a sám bol do nich zapletený on alebo jeho známi. 
Môžete sa tak stretnúť s príbehom, ako začínalo slovenské podsvetie, taktiež ako skončil aj mafiánsky Boss. Ak si dáte troška námahy (asi tri kliknutia na ,,gúgli"), zistíte, že tento Boss má reálne meno, zabili ho v presne tom istom roku ako v knihe, aj na rovnakom mieste.
Skrátka, viete si dať dokopy dve a dve a aj pre tých, ktorý o Bratislave nič nevedia, bude jasné, že to nie je len tak, ale všetko na základe skutočných udalostí.

Pre mňa je dosť zvláštne čítať to všetko, pretože veľa vrážd, nehôd alebo nájdených mŕtvol sa odohralo priamo v mojom okolí. Na niektoré miesta chodím na prechádzky, inde zas trénovať. Aj vďaka týmto knihám som získala miernu paranoju a celé leto som spala pri zatvorenom okne a zapnutom počítači :D.

Teraz vám vysvetlím tie paranoje a zároveň tým nadviažem aj na to, aký je Dominik Dán autor.

Do detailu opisuje mučenie, vraždy. Áno, uznávam, Jozef Karika je podľa mňa o niečo brutálnejší, no pre jemné povahy ani toto nie je žiadna slabotka. Keď opisoval beštiálne vyčíňanie Ondreja Rigu, ktorý mimochodom stále hnije v slovenskom väzení, mesiac som chodila.. pardón, šprintovala zo zastávky domov tak, že by ma ani Superman nechytil.

O veľa vrahoch som si hľadala info. Niektorí do dnes žijú a sú zatvorení. Čo ešte viac znásobuje pôsobenie knihy na človeka. Zrazu si uvedomíte, čo všetko sa okolo vás deje.
Akí ľudia okolo vás chodia a vy si to ani neuvedomujete. 
Autor sa rozhodne nepapre s opismi, aby vám uľahčil čítanie.
slová, ako ,,ku*va, k*k*t.." sú tam na bežnom poriadku, no nemôžete sa pohoršovať. Aký iný slovník by ste očakávali od partie vraždárov, ktorí denne nachádzajú často znetvorené mŕtvoly.. myslím, že autor to vzal dosť dobre. Netreba sa diviť, veď to sám zažíval.

Hlavnou postavou je detektív Krauz. Richard Krauz. 
Pre mňa je to ten typický playboy, fešák, ktorého chce každá žena. No rozhodne sa nemusíte báť bežného klišé. V práci si ráno pomáha (spolu s kolegami) vodkou, svoju ženu sem tam podvedie, samozrejme ona jeho nesmie!!! A vlastne postupne čítaním zistíte, že až tak dokonalý nie je. Každopádne ho budete mať radi tak či tak, kvôli zmyslu pre spravodlivosť, jeho humoru a celkovo.. proste sa prestanete diviť, prečo ho naozaj každá žena chce :) 
Má skvelého parťáka - Chosé, teda Jozef Fišer. Záletník, ktorý (poviem narovinu) pretiahne všetko, čo má pulz. Na prekáračkách týchto dvoch chalanov sa budete baviť v každej jednej kapitole.

Krauza školil starší kolega Burger. Tuhý fajčiar, ktorého sa bojí každý.. chcela som napísať zločinec, ale občas aj policajti, myslím :D. Je to taký ten starší pán, ktorého si želáte za svôjho deda hoc by pred vami lietali samé vulgarizmy a v oblaku od cigaretového dymu by ste ho ledva našli. Jeho parťák je zas Oto Hanzel, ukážkový strelec, perfektný kolega, ktorého vtipy si tiež zamilujete. 

V skratke spomeniem ešte Váňu a Kukyho. Váňa všetko zožerie, no o tú tlačenku sa podelí a Kuky sa snaží pestovať a chovať všetko čo sa dá, no aj tak to pokape (ale napr tomu škrečkovi aspoň pekne voňali hovienka - podľa autora :) ).

Nebudem vás už ďalej zaťažovať siahodlhými opismi.. Dominik Dán je kniha, ktorá zaujme podľa mňa každého. Nájdete tam síce celkom drsné veci, no na druhú stranu pochopíte, ako ten život naozaj beží, čo sa deje za dverami rôznych domácností, ako vlastne všetko funguje.
A zaručujem vám, že často budete šokovaní.

Dúfam, že som vás aspoň trocha naladila na čítanie. Vopred upozorňujem na film Červený kapitán, ktorý je podľa knihy sfilmovaný: PREČÍTAJTE SI KNIHU! Film je slabý odvar.. klasicky :)

Já doufám, že jste se u recenze bavili stejně jako já při jejím čtení - říkala jsem si, že si nejspíš jednu pořídím. 
Každopádně doufám, že toto nebyl poslední příspěvek od Popcorn a budu se těšit na její další řádky o knihách, které se jí líbí! :)
Kristýna 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Recenze filmu "Pád"

Po nějaké době jsme se opět dočkali filmového zpracování celkem populární knižní série o padlých andělech. Tentokrát jsem velice ráda, že to nejsou upíři, vlkodlaci ani dhampýři ba dokonce ani lovci stínů. Vždy se Vám nějaké téma po krátké chvíli zají a tak je "novinka" celkem osvěžující. Vítám Vás u mé druhé filmové série. 

Knižní tag A - Z

Instagram mi minulou neděli nadělil velmi příjemný článek. Knižní blogerka Susan na Instastories publikovala příspěvek, v němž odkazovala na svůj A-Z knižní TAG. Jakmile jsem se pak proklikla na její stránku, byla jsem úplně unešená. Neuvěřitelně se mi tam zalíbilo a po přečtení TAGU jsem si řekla, že chci si její nápad vypůjčit a sepsat si tak vlastní odpovědi. Doufám, že se budete u čtení dobře bavit :-)  Obrázek jsem našla na googlu :-) 

Fantastická zvířata jsou stále fantastičtější.

Autor: J. K. Rowlingová Nakladatel: Albatros Počet stran: 288 Anotace / možnost koupě:  odkaz Po listopadovém uvedení filmového prequelu kouzelnické ságy Harryho Pottera, jsem se konečně dočkala i knižního zpracování. Poté co v září vyšlo Prokleté dítě jako scénář, jsem si říkala, že se tento druh čte naprosto skvěle a o chloupek více rozvíjí fantazii čtenáře, ovšem... chybí mi rozsáhlé opisy J. K. Rowling, kterou jsem si díky tomu zamilovala ještě víc. Čím delší opisy, tím větší pravděpodobnost, že ještě dlouho neopustím příběh, který jsem si zamilovala.